Om oss'
Følge Utvikling AS er et forlag og utviklingsselskap som har jobbet for å inspirere mennesker, skoler og organisasjoner til læring, vekst og positiv endring siden 2008. I 2018 overtok vi forlagsvirksomheten til Sareptas AS og viderefører utgivelsen av bøker som Veikart og Anerkjennende elevsamtaler. Vi ser det som vår oppgave å bidra med kunnskap, verktøy og fortellinger som skaper et samfunn hvor både mennesker og natur kan blomstre.
Følge utvikling as er etablert av Bjørn Hauger.
Våre Bøker – Kunnskap og Inspirasjon
Vi har utgitt flere bøker som kombinerer praktisk visdom, kulturell innsikt og personlig utvikling:
Magiske Maitri – En skole utenfor boksen av Eldar Dybvik utforsker hvordan skolen kan tilpasses barn og unges behov, og hvordan dagens skolesystem må nytenkes for å fremme kreativitet, personlig vekst og relasjoner. Boken presenterer skolemodellen Magiske Maitri, som kombinerer pedagogisk frihet med fokus på individuell utvikling, fleksibilitet og fellesskap.
Tenkende Skoler av Ellen Sjong og Trine Hauger introduserer et helhetlig skolesystem som kombinerer kognitiv, emosjonell og relasjonell læring, tilpasset norske forhold. Den fremmer kritisk og kreativ tenkning, og bygger på tre prinsipper: at alle kan tenke på ulike måter, anvendelse av tenkeprosesser, og alles involvering. Boka gir både elever og lærere et felles språk for læring, som fremmer dybdelæring, samarbeid og personlig utvikling.
Kyststien i Vestfold inviterer deg til å utforske de vakre kystområdene i Vestfold med detaljerte beskrivelser og inspirasjon for naturelskere.
Tange i våre hjerter av Ellen Sjong tar leserne med på en reise til Tanga i Tanzania, hvor det humanitære arbeidet til TICC (Tanga International Competence Centre) og turistopplevelsene i området blir utforsket. Boka belyser kontrastene mellom Tanzania og vår egen velstand, den varme gjestfriheten fra den tanzanianske befolkningen, og TICC sitt viktige arbeid for bærekraftig utvikling.
Verktøy for læring og utvikling
Siden Følge utvikling as ble etablert i 2007 har vi gitt ut verktøy som skal bidra til å fremme likeverdige dialoger, og som kan brukes for å utforske og aktivisere personlige styrker. Forlaget har også gitt ut flere fagbøker om hvordan styrkebasert tenkesett kan tas i bruk i arbeid med læring, og om nye pedagogiske retninger som kan bidra til å skape dybdelæring og læringsglede.
Et av bidragene fra Følge utvikling har vært å gjøre tilgjengelig et fagspråk som kan tas i bruk for å sette ord på, og anerkjenne alt det som er bra hos andre mennesker og de miljøene de er en del av. Dette fagspråket, kalt VIA styrkene (Values in Action), ble først utviklet av to forskere innen positiv psykologi, (Seligman og Peterson, 2004).
Verktøyet vi utviklet var Styrkekort. Styrkekortene består av en kortstokk med 24 begreper (kort) som beskriver måter å tenke. føle og handle på som bygger gode relasjoner og omsorgsfulle måter å opptre på over seg selv, andre og naturen som vi er en del av. Videre består verktøyet av en metode som viser hvordan disse begrepene kan tas i bruk for å identifisere styrkene når de er i bruk, og for å øke bruken av dem i det daglige. Når vi bruker disse styrkene gjør det at man får det godt (her og nå), og det øker muligheten for å skape og opprettholde gode relasjoner, og nå indrestyrte mål. Styrkekortene er brukt i skoler, attføringsbedrifter, i arbeid med lederutvikling og organisasjonsutvikling over hele Norge.
Et annet verktøy som vi har utviklet er Responskort. Dette er et verktøy for å trene opp barn og unges ferdigheter til å gi anerkjennende tilbakemeldinger i forbindelse med muntlige framføringer og utvikling av faglige tekster.
En viktig inspirasjonskilde for vårt arbeid har vært det framvoksende fagfeltet Positiv psykologi, positiv organisasjonsforskning og aksjonsforskningstradisjonen Appreciative Inquiry.
Gjennom alle år har vi også hentet inspirasjon fra Taos Institute (USA). Dette er en non-profit organisasjon som består av et nettverk av forskere og praktikere som jobber sammen om utbredning av sosial konstruksjonisme, og dets betyding for å skape positive implikasjoner for menneskers trivsel. Kenneth Gergen og David Cooperrider har vært blant dets grunnleggere og viktige bidragsytere
.