Anerkjennende elevsamtaler


Forfattere: Bjørn Hauger og Ingebjørg Mæland

"Anerkjennende elevsamtaler" er en inspirerende bok som gir lærere og rådgivere konkrete verktøy for å gjennomføre samtaler med elever på en positiv og ressursorientert måte. Boken er basert på erfaringer fra Arbeidsinstituttet i Buskerud (nå Ung Invest), der metoden har vist seg å være svært effektiv i arbeidet med elever som sliter på skolen.


Hva handler boken om?

Boken introduserer en metode for samtaler som flytter fokus fra elevenes utfordringer til deres styrker, drømmer og fremtidige muligheter. Målet med anerkjennende elevsamtaler er å styrke elevenes tro på seg selv og deres evne til å ta eierskap over egen læring og utvikling.

Gjennom konkrete eksempler viser boken hvordan metoden kan skape engasjement og åpne opp for nye samtaler mellom elever og lærere, selv med de mest tause eller utrygge elevene. Ved å stille spørsmål som oppmuntrer til refleksjon over fremtiden, inviteres elevene til å se seg selv på en ny måte – med muligheter i stedet for begrensninger.

Hva lærer du?

Boken gir:

• En innføring i hvordan anerkjennende elevsamtaler kan bidra til å forebygge frafall i videregående skole.

• Teoretisk bakgrunn basert på positiv psykologi og Appreciative Inquiry.

• Praktiske eksempler på hvordan lærere og rådgivere kan hjelpe elever med å identifisere sine styrker, sette mål og lage konkrete karriereplaner.

• Verktøy som kan brukes både for elever som sliter, og for veiledning av ordinære elever.


                          Bildet over: En av ungdommene viser fram sitt veikart. Dette er en                                    styrkebasert metodene som er  tatt i bruk på skolen.


Nytteverdi for skolen

Metoden er spesielt nyttig for å:

• Styrke elevenes motivasjon og selvtillit.

• Bygge gode relasjoner mellom elever og lærere.

• Redusere frafall ved å skape struktur og fremdrift i elevenes utvikling.

• Utvikle konkrete planer som hjelper elevene med å realisere sine drømmer.

Et offensivt svar på frafall i skolen

Frafall er et stort samfunnsproblem som ofte forsterker sosial ulikhet og utfordrer unges muligheter på arbeidsmarkedet. "Anerkjennende elevsamtaler" viser hvordan man kan jobbe offensivt med problemet, ved å fokusere på det som fungerer og bygge videre på elevenes iboende ressurser.

Metoden er et resultat av et utviklingsarbeid ved Arbeidsinstituttet i Buskerud (2005–2008) og er et verdifullt bidrag til skolens arbeid med å skape en inkluderende og mestringsorientert hverdag for alle elever.

"Anerkjennende elevsamtaler" er en ressurs for lærere, rådgivere og andre som ønsker å gjøre en positiv forskjell i elevenes liv.


Bestill boka via lenken under.

Les mer om Ung Invest her: