Bjørn Hauger, forlegger
Bjørn Hauger er samfunnsviter (PhD) med utdannelse fra Universitetet i Oslo og NTNU. Han har vært sentral i utvikling av et fagfelt om styrkebaserte endringsprosesser i arbeid med organisasjonsutvikling, og i arbeid med barn og unge. Han har bakgrunn fra Høgskolen i Vestfold der han var leder for et senter i helsefremmende arbeid. Han har vært partner i konsulentselskapene Sareptas as og Lent as. Han har drevet med forlagsvirksomhet gjennom selskapet Følge utvikling, og var med på å etablere den første utdanningen for Appreciative Inquiry i Norge, og Nasjonalt vitensenter for styrkebasert arbeid i Drammen, og SMART senter for sosial innovasjon i Tønsberg.
Les et intervju med Bjørn Hauger her
Hauger var medforfatter av den første fagboka om Appreciative Inquiry (AI) i Norge, og hare skrevet flere artikler om norske erfaringer med bruk av AI i norske og internasjonale publikasjoner. Hauger har også skrevet en rapport om bruk av styrkebaserte metoder i arbeid med barn og unge på oppdrag fra Helsedirektoratet.
I sin doktorgradsavhandling viser Hauger hvordan samarbeidende og framtidsformende aksjonsforskning har blitt tatt i bruk i Re (nå Tønsberg kommune) for å skape oppvekstmiljøer preget av kollektiv well-being. Forskningsprosjektet har bidratt til utvikling av nye styrkebaserte og samarbeide praksiser i oppvekstarbeidet, og etablering av SMART senter for sosial innovasjon.
Publikasjoner
Hauger, B., Kongsbak, H., & Gedde, T. (2024). Organisasjoner som begeistrer Appreciative Inquiry. Slik skape man innovative, effektive og attraktive organisasjoner. Andre utgave. Oslo: Kommuneforlaget.
Hauger, B. (2022). SMART upbringing: Co-creating cultural change through future forming research. NTNU. Thesis for the degee of Philosophiae Doctor. Faculty of Social and Educational Sciences.
Hauger, B. (2021). Appreciative Inquiry: Å skape en bedre verden gjennom forestillinger som begeistrer. I D.v. Heimburg & O.Ness. Aksjonsforskning. Samskapt kunnskap som endrer liv og samfunn (s.173-192). Fagbokforlaget.
Hauger, B., Thorkildsen, A., Arnesen, H.K Bugge-Hansen, V., Feyling, T., Karlsen, A.,
Linnestad, I.R., & Paulsen, E.S. (2020). Appreciative reflective teams as a method of practice-based learning. AI practitioner, 22 (3), 65-89.
Hauger, B. & Bugge-Hansen, V. (2020). SMART Upbringing: Creating environments so that all children and youth can realize their potentials. AI practitioner, 22 (1), 67-78.
Hauger, B., Bugge-Hansen, V., Thorkildsen, A (2018). SMART oppvekst som sosial innovasjon. Erfaringer med utviklingsarbeid i tjenester med ansvar for barn og unge. Tidsskrift SMART senter for sosial innovasjon, 2/ 2018
Hauger, B. (2018). Styrkebasert tilnærming i lokalt folkehelsearbeid. Innbyggerinvolvering, myndiggjøring og deltakelse. Publikasjon IS-2721. Oslo: Helsedirektoratet.
Hauger, Bjørn (2015). Anerkendende processer som drivkraft for kulturudvikling i større
systemer. I: Lund, G.E. og Haslebo, G. Kulturutvikling i skolen – hvordan. København. Dansk psykologisk forlag.
Hauger, Bjørn og Ingebjørg Mæland (2015). Working with Youth at Risk. An Appreciative
Approach. I: Dragonas,. T., Gergen. J., McNamee, S., og Tseliou, E (red.) Education
as Social Construction. A Taos Institute Publication in the WorldShare Bookseries.
Hauger, Bjørn og Ellen Sjong (2015). Nye oppløftende former for elevmedvirkning.
https://forebygging.no/Artikler/--2015/Pa-sporet-av-nye-opploftende-former-for-elevmedvirkning/.
Wigerstrand, Stig Roar og Bjørn Hauger (2014). The Memory-hunting Project: Moving fromBullying Tendencies to Joyful Moments in One Primary School Class. I: Dan Dole, Linley Goldwin og Mathew Mole (red.) Exceeding Expectations. An Anthology of Appreciative Inquiry stories. A Taos Institute Publication in the WorldShare Bookseries .
Hauger, Bjørn.;Tveito, Anne Ma og Borgny Knudsen (2012). Egenutviklingsskolen. Styrkebasert læring innen rus og psykisk helse. Oslo: Lent as.
Mæland, Ingebjørg Bjørn Hauger (2011). Anerkendende elevsamtaler. Elevinndragelse, fremtidsplanlegging og forebygging av frafall i utdannelse. København. Forlaget Mindspace.
Gravrok, Øystein og Bjørn Hauger (2011). Loser i vanskelige farvann – refleksjoner over
kommuners tilnærming til arbeidet med ruspolitiske handlingsplan. Rusfag nr. 1. 2011.
Hauger, Bjørn, Anne Liv Kaarstad Lie og Ingebjørg Mæland (2010) Anerkjennende
elevsamtaler. Hvordan kan vi aktivisere elevenes styrker, og veilede styrkebasert for å forebygge frafall i de videregående opplæringen. I: Utdanning nr. 13.
Hauger, Bjørn og Anne Liv Kaarstad Lie (2009). Anerkjennende elevsamtaler. Forebygging av frafall i den videregående skolen. Side 40 – 46 i: Bedre skole. Tidsskrift for lærere og skoleledere nr. 3. 2009.
Hauger, Bjørn ( 2008). Det gode elevmøtet. Skolen som arena for tidlig intervensjon og
positivt forebyggende arbeid. Teori, praktiske eksempler og metoder. Tønsberg. Helse og Rehabilitering.
Mæland, Ingebjørg Bjørn Hauger (2008). Anerkjennende elevsamtaler. Metoder for reell
elevmedvirkning i arbeidet med karriereplanlegging og forebygging av frafall i opplæringen. Tønsberg. Buskerud Fylkeskommuner og Sareptas as.
Hauger, Bjørn (2008). Hvordan oppnå resultater med ruspolitiske handlingsplaner.
Kommunetorget.no.https://kommunetorget.no/side.asp?sideid=222
Hauger, Bjørn., Kongsbak, Henrik., Højland Thomas Gedde, (2008). Organisasjoner som begeistrer. Appreciative Inquiry. Slik skape man innovative, effektive og attraktive organisasjoner. Oslo: Kommuneforlaget.
Hauger, Bjørn og Fred Ove Halvorsen (2007). Appreciative Inquiry as a Strategy to Develop
Ringshaug Primary School into an Extraordinary Learning Organization. London: AI Practitioner, February 2007
Wigerstrand, Stig Roar og Bjørn Hauger (2007). The Memory-hunting Project: Moving fromBullying Tendencies to Joyful Moments in One Primary School Class. London: AI Practitioner, February 2007
Svendal, Atle og Bjørn Hauger (2006). Attføringsbedriften som arena for flersentrert
rusmiddelforebyggende arbeid. Erfaringer fra TIA-prosjektet 2004- 2006. Tønsberg. Sareptas as.
Hauger, Bjørn og Anna Karlsen (2006) Positiv læring. Bruk av Appreciative Inquiry for å
skape et godt klassemiljø og få fram det beste hos elevene. Erfaringer fra Ringshaug skole, Tønsberg. Sareptas as.
Hauger, Bjørn, Vivian Luth-Hanssen og Bente Rolfsen (2006). Snegle på busstur!
Hvordan skape den gode barnehage gjennom å forske på frydefulle øyeblikk og positive opplevelser. Erfaringer fra utviklingsarbeid ved Trollsteinen barnehage. Tønsberg. Sareptas as.
Hauger, Bjørn og Anett Arntzen (2004).Brukermedvirkning som ideal og mulighet. I Hans A. Hauge og M. Mittelmark: Helsefremmende arbeid. Fagbokforlaget.
Hauger, Bjørn og Anett Arntzen (2004).Utfordringer i arbeid med barn og unge på skolen. I Hans A. Hauge og M. Mittelmark: Helsefremmende arbeid. Fagbokforlaget.
Hauger, Bjørn (2002)Bedriftsutvikling som fraværsforebyggende strategi – erfaringer
fra Ugland Industrier as. I Ragnar Johansen. Person og Bedrift. Hvordan samtidig styrke arbeidshelse og verdiskaping i norsk arbeidsliv? Skriftserie nr. 8. Høgskolen i Vestfold.
Hauger, Bjørn (2001). The meaning of accident. I Dorthe Gannik og Laila Launsø: Disease,Knowledge and Society. København: Samfunslitteratur.
Hauger, Bjørn (2000). Dialogkonferanse som metode i det rusmiddelforebyggende arbeid.Skien. Borgestadsklinikken.
Hauger, Bjørn (1998). Ulykker i skolen og barns hverdagsliv. Tidsskriftet Barn. Norsk senter for barneforskning.
Hauger, Bjørn (1998). " Å kjøpe en hummer på skolen om kvelden". Barns
virkelighetsforståelse og endringsarbeid på skolen. I Bugge og Gjems. TIME-OUT. Fagbokforlaget.
Hauger, Bjørn (1996). Skoleulykker i Vestfold: Egenrapporterte skader 1994. Oslo:
Skadeforbyggende forum. SF rapport 1/96