Fokusskifte gjennom metoden ABCD
Metode 1. ABCDE. En metode for å vende defensiv tenkning til offensiv tenkning.
Bakgrunn .
Anerkjennende prosessledelse har som utgangspunkt at den raskeste og mest effektive måten å skape endringer på i store systemer skapes når det skjer endringer i det indre utgangspunktet til de som skal samarbeide (Senge 2009).
Et indre utgangspunkt handler om hvordan de som skal samhandle ser på seg selv, på de man skal samarbeide med, hva slags forståelse man har av de oppgavene som skal løses, om mulighetene for å lykkes eller hvordan man møter problemer som oppstår. Når man er på et møte, eller folk skal samarbeide om å løse en oppgave i et team oppstår det gjerne et mønster i måten folk samhandler på som kan oppleves som energigivende og utviklende eller tappende. De fleste av oss har sikkert vært på møter der vi har opplevde at initiativ om å få til utvikling, læring ja nesten alle forslag om å skape en forandring blir møtt med kritikk. Det er ofte noen i en organisasjon, eller på et kurs, eller et møte som responderer med opposisjon mot "alt som er nytt". Ofte blir de som er i opposisjon til ledelsen eller til forandringer beskrevet som "bremseklosser". "Hva skal vi gjøre med bremseklossene?", er et av de mest vanlige spørsmålene ledere stiller ved oppstaren av et utviklingsarbeid.
Hvis målet er å få til utvikling og samarbeid i et team – blir spørsmålet vi må stille til oss selv: Hvordan skal vi få med alle? Hva er det de som er i "opposisjon" brenner for, hva det er de ønsker å få til av forandringer. Min erfaring er at de aller, aller fleste i en organisasjon ønsker å bidra til å skape utvikling og vekst. Maslow skriver for eksempel at mennesket har et iboende ønske om å utvikle seg selv. Du tenker kanskje for deg selv, at for noen mennesker må det skje et under for at de skal ønske å bidra til utvikling, eller by på seg selv på en positiv måte.
Dersom vi som ledere av et team har som dette som et indre utgangspunkt for møte og samarbeid med andre vil det lett kunne oppstå samarbeidsproblemer. Meninger vi har om andre, og de oppgavene som vi skal utføre har en tendens til å bli selvoppfyllende. Det er derfor viktig at vi hver for oss og sammen trener på å bli bevisst hvordan våre indre forestillinger av hverandre og de oppgavene vi skal løse påvirker hva vi får til.
Metoden ABCDE er en effektiv metode for å trene inn disse ferdighetene
Kort beskrivelse av metoden
Metoden ABCDE er både en metode for å bli bedre kjente med det en selv og andre syns er vanskelig eller problematisk og en metode for å snu defensiv tenkning til offensiv tenkning. Noen ganger erfarer vi at vi har et problematisk forhold til en sjef, en kollega eller en samarbeidspartner.
Anerkjenn det som er problematisk, eller pessimistiske tanker, hos deg selv eller den andre. Be den andre sette ord på det.
Bakenforliggende erfaringer som ligger bak – finn fram til hva det er som gjør at din kollega tenker slik. Spør etter årsakene til at problemene har oppstått
Consequenses – konsekvenser - Finn fram til de vanlige konsekvensene. Finn ut hva den andre tror vil skje hvis det som skaper problemene får lov til å utvikle seg – be den andre beskrive situasjonen et halvt år, eller et år fram i tid hvis de forholdene som er med på å skape problemene fortsetter å vedvare.
Du skifter perspektiv (disputing). Finn fram til det den andre ønsker å få til – som et alternativ til problemene. Be din kollega se for seg en situasjon der han eller hun har lykkes med å få til dette.
Energien – Be den andre beskrive energien hun får ved å hente fram disse bildene. Be henne beskrive følelsene.
Samtaler om problemstillinger har lett for å føles i energitappende i organisasjonen, mens samtaler om løsninger med offensive fokus ofte oppleves som energigivende. Skal man bli god til å snu defensiv tenkning til offensiv tenkning må man trene. Det handler om å øve opp en metakognitiv ferdighet: Det vil si å evne å ta et fugleperspektiv på den forståelsen en har av seg selv og andre. Hvis man bare ser det som er negativt hos en selv eller andre kan man øve seg til å skifte perspektiv – og få fram argumenter som overbeviser om at det finnes mer konstruktive måter å betrakte verden på. Martin Seligman kaller en slik metakognitiv ferdighet for disputing.