Gulvkort

Erfaring i bruk av gulvkort

Eksemplet som presenteres nedenfor er fra en av de videregående skolene i Buskerud.

Her hadde klasseleder lagt de store gulvkortene i en i stor sirkel på gulvet. Etter at elevene har jobbet to og to og gitt hverandre respons på styrker (se metodebeskrivelse over), skal de gå til et av de store kortene som er lagt ut i en sirkel på gulvet og som beskriver en av de tydeligste styrkene de selv mener å ha. Deretter skal en og en elev fortelle om hvorfor de har valgt denne styrken. Poenget med dette er å skape plenumssamtaler så alle får høre om hverandres styrker og bakgrunnen for valget.


Mens elevene står i sirkelen, får de ulike oppgaver der de skal snakke om egne og andres styrker. De kan for eksempel få tildelt et navn på en av de andre i klassen som de så skal finne et styrkekort til og begrunne valget. Læreren forteller:

Det viste seg at gutter som hadde begynt i klassen dette året, ikke visste hvem alle jentene var. At guttene skulle si noe om jentene, og omvendt, virket positivt. De valgte ut egenskaper som gjorde at den som mottok så glad ut, noen nesten litt rørt. Det var tydelig at det var en god følelse å få høre hva de andre sa. De takket hverandre og virket glade. Klappingen virket etter hvert oppriktig og bekreftende. Stemningen var veldig god. Alle smilte og da vi var ferdig med øvelsen, gikk de i gang med arbeidet mye raskere enn vanlig enda det var siste timen.

Tre- fire elever ble noe oppskrudd og gikk til feil rom til neste time. I samtale med dem enkeltvis dagen etter, opplevde jeg likevel en utvikling i relasjonen til hver av dem, sammenlignet med tilsvarende samtaler tidligere. En av disse elevene, som ofte har kommet raskt i forsvar, var fortsatt avslappet og blid dagen etter. Vi snakket sammen på en åpnere måte enn før. Gutten kommenterte, uten at han ble spurt om dette, at det hadde vært fint å bruke styrkekortene dagen i forveien».