"Anerkjennende elevsamtaler" er en inspirerende bok skrevet av Bjørn Hauger og Ingebjørg Mæland, som gir lærere og rådgivere konkrete verktøy for å gjennomføre samtaler med elever på en positiv og ressursorientert måte. Boken presenterer en metode som fokuserer på elevenes styrker, drømmer og fremtidige muligheter, i stedet for å konsentrere seg om utfordringene de står overfor. Målet er å styrke elevenes tro på seg selv og deres evne til å ta ansvar for egen læring og utvikling.
Gjennom praktiske eksempler og refleksjonsbaserte spørsmål lærer boken hvordan man kan skape engasjement og åpne opp for samtaler med selv de mest tause eller utrygge elevene. Den teoretiske bakgrunnen bygger på positiv psykologi og Appreciative Inquiry, og boken viser hvordan metoden kan bidra til å forebygge frafall i videregående skole.
Metoden er spesielt nyttig for å styrke elevenes motivasjon, bygge gode relasjoner mellom elever og lærere, samt utvikle konkrete planer for elevenes fremtid. Dette er et viktig verktøy i kampen mot frafall, som er en utfordring for mange skoler. "Anerkjennende elevsamtaler" gir en verdifull tilnærming for å skape en mer inkluderende og mestringsorientert skolehverdag for alle elever