Å kunne kommunisere, samhandle og delta i ulike sosiale fellesskap blir enda viktigere enn før, både for samfunnet og for den enkelte. Å kunne lese, skrive og kommunisere muntlig vil fortsatt være viktige kompetanser for alle, både i skolen, i arbeidslivet og på andre samfunnsarenaer. Å våge uttrykke sin mening er viktig. (NOU 2014: 7).
«Responskort muntlig» er et verktøy for å våge å delta, våge å uttrykke seg. Verktøyet bygger selvtillit, trygghet og inkludering fordi det øver elever og lærere i å se det elevene får til, og gjør dem i stand til å gi konkret og positiv tilbakemelding på muntlige ferdigheter både som talere og lyttere. Responskort muntlig består av en kortstokk og et veiledningshefte. Kortstokken gir elevene et språk for å beskrive den gode fremføringen og den gode lyttingen samt virkningen den gode tale- eller lytteatferden har. Etter trening med kortene, kommer responsen slik den egentlig skal, direkte fra hjertet!
Responskort muntlig finnes i engelsk utgave. I tillegg finnes utgaver for skriving og lesing/læring