Tenkende skoler
Med boka Tenkende Skoler inviterer Ellen Sjong og Trine Hauger leserne inn i et helhetlig konsept som forener læringens kognitive, emosjonelle og relasjonelle dimensjoner. Inspirert av Thinking Schools International (TSI), tilpasses konseptet norske forhold og bygger på en systematisk og utforskende tilnærming til læring. Her løftes tenkning frem som en grunnleggende ferdighet, og metoder og verktøy er utviklet for å gjøre selv abstrakte tankeprosesser konkrete og visuelle.

Bokens visjon, basert på professor Bob Burdens uttalelser, beskriver Tenkende Skoler som et fellesskap der alle lærer å reflektere kritisk og kreativt. Skolesamfunnet deler ansvaret for læring og utvikling, og arbeider sammen for å skape en meningsfull læreplan. Resultatet er elever som oppnår selvstendighet, læringslyst og høy måloppnåelse.
På sporet av fremtidens skole
Ifølge Ludvigsenutvalget (NOU 2015:8) vil fremtidens samfunn preges av kompleksitet, rask endring og større mangfold. Skolen må derfor legge vekt på fagspesifikk kompetanse, evnen til å lære, kommunisere og samarbeide, samt ferdigheter i å utforske og skape. Mens fagspesifikk kompetanse har vært en tradisjonell styrke i norsk skole, har systematisk opplæring i læringsstrategier og samarbeidsferdigheter ofte kommet i skyggen av pensum og lærebokfokus.

Tenkende Skoler adresserer disse utfordringene med et helhetlig helskolekonsept som gir lærere og elever et felles språk for læring. Gjennom struktur, metoder og visualisering av tenkning, åpner dette språket for refleksjon og samtaler om både læringsprosesser og fagstoff. Elevene deltar aktivt i læring som er utforskende, undrende og samarbeidende, mens lærere
Tenkende Skolers prinsipper
Tenkende Skoler bygger på tre grunnleggende prinsipper:
1. Alle kan tenke på ulike måter
Alle elever har medfødte evner til variert og strukturert tenkning, og disse kan utvikles gjennom eksplisitt undervisning. Ved å språkliggjøre og visualisere tenkning, får elevene verktøy for å forstå både egne og andres tankeprosesser. Gjennom samtaler og deling av tanker lærer elevene at det finnes mange måter å se verden på, noe som fremmer både kritisk tenkning og åpenhet.
2. Anvendelse av tenkeprosesser
Dybdelæring oppnås når elever lærer å anvende tenkeprosesser i møte med faginnhold. Dette krever tid til refleksjon og bevisstgjøring, der elever kan trekke på egne bakgrunnskunnskaper og styrker. Verktøy og metoder støtter elevene i å strukturere og språkliggjøre sine læringsprosesser, samtidig som de får tilbakemeldinger som verdsetter det som er bra og peker ut veier for forbedring.
3. Alles involvering
Elevsentrerte og dialogbaserte metoder står sentralt i Tenkende Skoler. Gjennom samarbeid, undring og utforskning får alle elever muligheten til å delta aktivt i læringsarbeidet. Læreren fungerer som en veileder som stiller spørsmål og utfordrer både seg selv og elevene til å tenke nytt.
Verktøy og metoder
En av de unike styrkene ved Tenkende Skoler er bruken av visuelle verktøy for å konkretisere tankeprosesser. Sirkelkart, tankekart og andre metoder hjelper elever og lærere med å forstå, beskrive og utfordre egne og andres læringsprosesser. Eksplisitt undervisning, der læreren setter ord på og forklarer tenkning, gir elevene et tydeligere grunnlag for å utvikle egne strategier.

Språk og visualisering står sentralt. Elevene får et språk for å beskrive tenkning og en struktur som hjelper dem å koble egne erfaringer til ny kunnskap. Dette skaper robuste læringsgrunnlag og fremmer dypere forståelse.
Relevans for norsk skole
Tenkende Skoler legger vekt på helhet og sammenheng. Visjonen samsvarer i stor grad med formålsparagrafen for norsk skole, som fremhever at elever skal lære å tenke kritisk, handle etisk og delta i samfunnsfellesskapet. Elevene skal også utvikle skaperglede, utforskertrang og evne til medansvar.
Gjennom eksplisitt fokus på tenkning og læring styrker Tenkende Skoler elevenes muligheter til å mestre komplekse utfordringer og samtidig oppnå personlig utvikling. Konseptet kombinerer faglig kvalitet med verdier som medansvar, respekt og utforskning, og skaper en skole som både er lærende og omtenksom.
Bestill boka ved å trykke på lenken under:
