VIA styrkene

Values in Action styrkene (VIA styrkene) består av i alt 24 ulike begreper som beskriver måter å være og handler på vi trenger for å utvikle gode samfunn. Slike samfunn er preget av visdom, måtehold, mot, rettferdighet, sosial ansvarlighet og evnen til å sette det som skjer i livet i en større sammenheng. Det er disse samfunnsverdiene som det første ordet i Values in Action viser til. Spørsmålet som forskningen til Seligman og Peterson (2004) har forsøkt å gi et svar på er hva vi kan gjøre for å utvikle slike samfunn. En viktig innsikt fra dette forskningsfeltet er at der er enkeltmenneskene i samhandling med hverandre som må levendegjøre disse verdiene. Det er dette som menes med "in action". De 24 styrkebegrepene beskriver hvordan man kan opptre for å få dette til. En tenker videre at alle disse måtene å være på ikke er noe som kan ivaretas av et menneske alene. I en klasse vil det være noen som har lettere for å opptre på måter ivaretar fellesskapet evne til å opptre sosialt ansvarlig, eller medmenneskelig. In action er også et begrep som setter oss på sporet av at handlingene må være ferskvare. Dette er måter å være på som må prege daglig samhandling.

La oss ta et eksempel: For å utvikle en skoleklasse hvor alle elevene skal gis mulighet til å være på sitt beste, må det også være mot. Mot til å gjøre feil, ikke ha alle svarene. Mot til å si i fra når det skjer noe som oppleves som urettferdig. Motet må fremmes av klasseleder, og forståelsen av hva det vil si å være modig i denne klassen må utvikles både gjennom samtaler og gjennom handlinger. Begrepene fra VIA styrkene gir klassen et begrepsapparat for å snakke om hva det er som fremmer mot. VIA styrkene beskriver i alt tre ulike væremåter som fremmer mot: Det er tapperhet, utholdenhet og det å være seg selv. Hva vil det for eksempel si å være tapper: Det kan handle om å si ifra om det som er rett, selv om eleven møter motstand, og det oppfattes som upopulært.



Det å være tapper kan også handle om å være modig i fysiske situasjoner. Å fremme elevenes evne til å tørre å være seg selv, og det å skape en felles forståelse i hele klassen hva dette innebærer, og hvordan elevene kan hjelpe hverandre til å være seg selv på sitt beste, er et eksempel på hvilke områder VIA styrkene kan sette oss på sporet av å jobbe med i klassen

Seligman har utviklet en rekke større undervisningsprogram for grunnskole og videregående skole for å trene elever i å oppdage og ta i bruk egne styrker i skolearbeidet og i arbeidet med å nå viktige livsmål (Seligman, 2011). Forskning som er gjort i tilknytning til dette utviklingsarbeidet, viser at når elevene involveres i samtaler og arbeid for å sette ord på egne og andres styrker, gir dette en rekke positive helseeffekter for elevene (mindre angst) og økt engasjement på skolen (rapportert fra lærere og foreldre).

I den neste delen av dette kapitlet skal vi vise hvordan du som klasseleder kan ta i bruk ulike undervisningsopplegg i tilknytning til VIA styrkene for å:

  • Trene elevene til å se og sette ord på alt de som går bra i eget liv, på skolen og i skolearbeidet.
  • Trene elevene til å reflektere over, og fremme væremåter som gjør at elevene opptrer med godhet overfor seg selv og andre.
  • Skape gode relasjoner mellom elever, og mellom lærer og elev.
  • Gjennom systematisk arbeid over tid bidra til å utvikle elevenes positive identiteter og befeste væremåter som fremmer utvikling av gode relasjoner og et klassemiljø der alle kan ha det godt.